Thursday, February 18, 2010

・ keteNtuaN ・

Assalamualaikum..
apa khabar dunia..? sedar x sedar.. dah 18 hb rupenye..
mcm bru je habis exam.. tp.. rupe2nye 8 hari dah berlalu..
wahai mase.. cepat btol kau pergi meninggalkan aku..
punye la aku berazam nk update blog hari2 after exam.. rupe2nye ni la hasil pertama yg terpublish dgn izinNya... Ya Allah.. sungguh hebat ketentuanMu.. aku hanye merancang,, Kau yg menentukan segale2nye.. termasuk lah setiap patah perkataan yg ditaip ini...
aku akui kedhaifanku Ya Rabb..
bercakap pasal ketentuan ni.. nk share satu hadith mengenai ketentuan...
jom3...

Dari Abu Abdurrahman Abdullah bin Mas'ud r.a., beliau berkata, "Rasulullah s.a.w menyampaikan kepada kami dan beliau adalah orang yang benar dan dibenarkan," Sesungguhnya setiap kalian dikumpulkan penciptannnya di dalam perut ibunya sebagai setitis mani selama 40 hari, kemudian berubah menjadi setitis darah selama 40 hari, kemudian menjadi segumpal daging selama 40 hari. Kemudian diutus kepadanya seorang malaikat dan ditiupkan roh kepadanya dan dia diperintahkan untuk menetapkan 4 perkara : REZEKINYA, AJALNYA, AMALNYA, dan BAIK ATAU BURUK KESUDAHANNYA.
Demi Allah yang tidak ada ilah yang berhak disembah selain Dia, sesungguhnya di antara kalian ada yang melakukan amalan ahli syurga hingga jarak antara dirinya dengan syurga tinggal sehasta. Akan tetapi, telah ditetapkan baginya ketentuan, dia melakukan perbuatan ahli neraka, maka masuklah dia ke neraka. Sesungguhnya di antara kalian ada yang melakukan amalan ahli neraka hingga jarak antara dirinya denngan neraka tinggal sehasta. Akan tetapi, telah ditetapkan baginya ketentuan, dia melakukan amalan ahli syurga, maka masuklah dia ke syurga."
(Hadith Riwayat Bukhari & Muslim)

ape yg ptg kt cni..? menunggu sahajekah ape  ketentuan utk kite..? mampu kah kite berdiam diri seandainya kita ditakdirkan masuk ke neraka...? Na'uzubillah.. minta dijauhkan Ya Allah.... 
jd.. mari lah kita same2 berusaha mencapai satu matlamat yg paling tinggi di sisiNya..
Mardhatillah... yakni Keredhaan Allah...

bukan diri ini mahu menunjuk2 sempurna..
sekadar mahu berkongsi dgn semua...
kita kan bersaudara....
ayuh teman.. ayuh sahabat..
mari teruskan perjuangan yg suci ini...
ingat lagikah atau tahukah ape sebenarnya tujuan kita (manusia) dicipta?
adakah hanya utk menghabiskan sisa2 hidup di alam yg fana ini..
ingtlah.. hanya ada 2 tujuan mengape manusia dicipta, 


" Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan agar mereka beribadah kepadaKu"
Surah Az-Zariyat (51) : 56

Dan( ingatlah) ketika Tuhanmu berfirman kepada para malaikat," Aku hendak menjadikan khalifah di bumi," Mereka berkata," Apakah Engkau hendak menjadikan orang yang merosak dan menumpahkan darah di sana, sedangkan kami bertasbih memujiMu dan menyucikan namaMu?" Dia berfirman, " Sungguh, Aku mengetahui apa yang tidak kamu ketahui."
Surah Al-Baqarah (2) : 30

jadi.. marilah kita bersame2 mencapai matlamat ini... insyaAllah
peringtan juge utk tukang taip yg kerdil ini...^.^
Wallahua'lam.







No comments: